Motie 'Smart Mobility voor de Muziekbuurt'
De gemeenteraad van Rijswijk, bijeen op 6 en 8 november 2018,
gehoord de beraadslagingen,
constaterende dat:
- Rijswijk in 2017 is toegetreden tot het 'Nationaal Programma Smart
City Living Lab';
- 'toegepaste innovatie' een onderwerp is waar Rijswijk zieh mee wil
profileren;
- het college nadrukkelijk kijkt naar alternatieve en innovatieve OV vormen;
- hiervan deel uitmaakt de 'last mile' verbinding van het station met
winkelcentrum ln de Bogaarden de Plaspoelpolder;
- Rijswijk betrokken is/was bij het project Automatisch Vervoer Last
Mile (AVLM) van de MRDH;
- er in Capelle aan den IJssel reeds zelfrijdende OV-busjes rijden.
Voorts constaterende dat:
- op grond van het nieuwe Vervoersplan 2019 van de MRDH buslijn
23 niet langer door de Muziekbuurt zal rijden;
- een kwetsbare groep Rijswijkers, waaronder vele siecht ter been
zijnde ouderen, als gevolg hiervan verstoken raakt van OV vanaf 9
december a.s.;
- buslijn 23, met haltes bij vele ziekenhuizen en zorginstellingen, voor voornoemde groep van belang is voor wat betreft de toegankelijkheid van zorg en het voorkomen van sociaal isolement;
- de voltalige raad, alsmede het college, het wegvallen van het OV in de Muziekbuurt ten zeerste betreuren;
- het college echter tot op heden geen concreet voorstel voor
alternatief vervoer voor de Muziekbuurt heeft gepresenteerd;
Overwegende dat:
- er kansen liggen de 'Smart City' doelstellingen te combineren met
"iedereen doet mee";
- de Muziekbuurt is ingesloten tussen het stationsgebied, de Bogaard en de Plaspoelpolder;
-AVLM voor minimaal een jaar uitkomst kan bieden inwoners van de
Muziekbuurt naar de halte van buslijn 23 op het station te brengen.
Verzoekt het College van B&W om:
- de verbinding tussen de Muziekbuurt en Station Rijswijk in stand te
houden door middel vaneen AVLM oplossing
en gaat over tot de orde van de dag.
Gemeentebelangen Rijswijk: Jeffrey Keus
Ronald van der Meij
Rijswijksßelang: Nel Karnes
Marc Weterings