De fracties van GroenLinks en … stellen voor de passages die thans luiden als volgt:
• “de tarieven voor parken blijven gelijk.”
• “De tarieven voor vergunning parkeren zullen in 2022 niet worden aangepast. Ook het tarief voor betaald parkeren blijft ongewijzigd.” te vervangen door:
• “de tarieven voor parken worden gecorrigeerd met de inflatie en gaan richting meer kostendekkend.”
• “De tarieven voor vergunning parken worden gecorrigeerd met de inflatie vanaf de invoering van het vergunning parkeren in 2014. Het tarief vergunning parkeren bewoners gaat daarnaast richting meer kostendekkend en vastgesteld op € 60,-. En hierop de Begroting 2022-2025 aan te passen. Toelichting: In Rijswijk hebben 63%1 van de huishoudens één of meer auto’s. Om hun auto(‘s) op straat te mogen parkeren betalen ze de gemeente Rijswijk jaarlijks een bedrag van € 45,- per auto voor een bewonersvergunning. Dit bedrag is sinds de invoering van het vergunningensysteem in 2014 nooit geïndexeerd met de inflatie en is niet kostendekkend. De gemeente Rijswijk is jaarlijks per parkeerplaats op straat minstens € 74,17 kwijt . Kosten voor de gemeente bestaan uit handhaving, onderhoud, afschrijving, personeel, automatisering en overhead. De kosten hiervan zijn:
• Klein onderhoud (denk aan onkruidbestrijding en losliggende tegels) € 10,17;
• Afschrijving en rente € 64,-, en;
• Handhaving, groot onderhoud, personeel, automatisering en overhead. De kosten van deze posten zijn niet bekend. Jaarlijks legt de gemeente Rijswijk daarmee minimaal € 29,17 toe per parkeervergunning van bewoners. In de gemeente Rijswijk zijn er in 2021 10.9821 bewonersvergunningen. Het huidige tarief voor bewonersvergunning parkeren kost de gemeente Rijswijk dus jaarlijks minimaal € 320.345,-.
Fractie GroenLinks, Fractie Partij van de Arbeid Fractie Krumeich Romke Jan de Vries Wil van Nunen Rick Krumeich